تبلیغات
آیینه ی معرفت

آیینه ی معرفت
نویسندگان
لینک دوستان
صفحات جانبی

پس جزء کدام دسته ایم؟

از بررسی آیات و روایات مربوط به صلات، به دست می آید که نمازها از حیث اثرگذاری به پنج گونه اند. البتّه این تقسیم براساس کیفیّت نمازها و اقسام نمازگزاران است.

1-نماز ناب: نماز ناب، نمازی است که با بالاترین درجه از عشق و معرفت و بیشترین خشوع و حضور خوانده شود. نمازی که در آن خاطر نمازگزار آنی غافل از خدا و معطوف به دنیا نشود. و نمازکننده به گونه ای در آن غرق شود که اگر تیر از پایش در آورند، متوجه نشود. نماز ناب، مخصوص انبیا و اوصیاست و مقام والایشان مرهون همین نماز آنان است. آری نماز ناب چنین اثری دارد. عارفی؛ چون محمد، و علی، و علیّ بن حسین باید که چنین نماز بگزارد. انسانهای معصوم و برگزیده ای که دسترسی به مقام و نماز آنان برای دیگران میسّر نیست.

2- نماز پر آثار: نمازی است که آگاهانه و عاشقانه بگزارند. نمازی ناب و پر از حضور، توسط انسانهای خالص و ناب. اینگونه نمازها در انسان سازی و جامعه سازی نظیر ندارند و مخصوص عارفان و بندگان صالح خدا هستند. افسوس که عارفان در جامعه بسیار اندکند.

پروردگارا!عرفان نماز را به ما عطا فرما و ما را به گزاردن نماز عارفانه موفّق ساز.

3- نمازموثّر: چنانچه آفات نماز؛یعنی«جهل»، «ضعف»، «سهو»، «ریا» را به «آگاهی»، «ایمان»، «توجه»، و «اخلاص» بدل سازیم، نمازمان، نماز موثّرتری خواهد بود.

آنان که نماز موثر و سازنده به جای می آورند، بسیار کمتر از کسانی هستند که نماز کم اثر می خوانند. این نماز، نماز مومنانی است که اهل علم و معرفتند.

4- نماز کم اثر:نمازی است که غالبا از اول وقت  خود به تأخیر می افتد و چنانچه در آغاز وقت خوانده شود، باز هم با توجّه کامل و حضور دل خوانده نمی شود.این نماز، همان نماز ساهی و غافل است؛ همان نمازی که در خور «ویل» می باشد.

فَوَیلٌ لِلمُصَلِّین الّذِینَ هُم عَن صَلاتِهِم سَاهُونَ

وای بر نمازگزاران؛ همان نماز گزارانی که از نماز خود فراموش می کنند(وفراموشکارِدر نماز خود هستند)

با توجه به آنچه گفته شد، بعضی از آفات نماز،«ضعف ایمان» و«فراموشی» است.

بکوشیم که «ضعف» را به «قوّت» و«سهو» را به «توجه» بدل سازیم. ساهی صلات نباشیم و مستحق ویل نگریدم. نماز پراثر بگذاریم و از آن بهره برداریم.

5- نماز بی اثر: نمازی است که نماز گزارنده، آن را نه از روی اعتقاد و به عنوان یک تکلیف بلکه برای چشم و گوش دیگران  و به عنوان یک فریب می خواند و چون نمازش خالی از انگیزه های خدایی و به دور از آگاهی و احساس تعهد ومسوولیت است ، گاهی نماز می خواند و گاهی نماز نمی خواند. وقتی که در حضور مردم است می خواند و هنگامی که در خلوت است، نمی خواند. حال آنکه ، نماز، حضور در محضر مردم نیست بلکه حضور در محضر پروردگار مردم است و او همیشه و هر جا حاضر و ناظر است.

چنین نمازی، نه تنها بی ثمر و فاقد آثار نیک می باشد بلکه زیانبار است. از آنجا که؛ همانند خوراک فاسد است، زیان فردی  دارد و چون برای فریب است، زیان جمعی دارد. از این رو نه تنها نزد خدا فاقد ارزش است بلکه از گناهان است. آیا نباید نماز گناه آلود و بی ارزش  و بی اثر را غیر معتبر بشمارند و مهر باطل شد بر آن بزنند. آیا این گونه نماز گزاران در خور«ویل» نمی باشند؟

فَوَیلٌ لِلمُصُلِّیِنُ... اُلُّذِینُ هَم یُرَائونَ»

وای بر نمازگزاران... همان نماز گزارانی که در نماز خود ریا می ورزند.

بزرگترین آفات نماز، «جهل» و «ریا» است و بهترین عوامل بهبود نماز و هر کار دیگر، «آگاهی» و «اخلاص» است. ریا کردن برای دنیاست و همچنان که وضو برای نماز، واجب است، ترک ریا و دست شستن از دنیا نیز که یک وضوی باطنی است، برای نماز و روی آوردن به خدا ضرورت دارد. این وضویی است که تا قیامت می توان با آن نماز گزارد. نماز را با ریا از اثر نیندازیم. ترک ریا کنیم و نمازی اثر بخش بگزاریم.   

 




برچسب ها: نمازناب، عشق، معرفت، خشوع، مقام والا، انسان های معصوم، نماز پرآثار، عاشقان، عارفان، نماز موثّر، ایمان، اخلاص، نماز کم اثر، ویل، نماز بی اثر،
[ شنبه 10 تیر 1391 ] [ 11:57 ب.ظ ] [ احمد ایزدپناه ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


روزگاری شهر ما ویران نبود
دین فروشی این قدر ارزان نبود
صحبت از موسیقی و عرفان نبود
هیچ صوتی بهتر از قرآن نبود
دختران را بی حجابی ننگ بود
رنگ چادر بهتر از هر رنگ بود
مرجعیت مظهر تكریم بود
حكم او را عالمی تسلیم بود
اینك اما ...
پشت پا بر دین زدن آزادگیست
حرف حق گفتن عقب افتادگیست
آخر ای پرده نشین فاطمه (س)
كی رسی بر داد دین فاطمه(س)
***اللهم عجل لولیك الفرج***

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب


 گلشن راز